کد و پیشواز ایرانسل و آوای انتظار همراه اول

۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مدیریت کاغذ:
تعداد برگه های کاغذی که در پرینتر شما جا می گیرد بایستی بیش ازمصرف هـر روز تان باشد—حالت ایده آل این است که ظرفیت کاغذ پرینتر بسیار زیاد بیشتر از مصرف هـر روز شما باشد تا تعداد دفعات قرار دادن کاغذ در پرینتر به حداقل کاهش یابد. یک پرینتر شخصی اکثرا در محفظه، 100-150 صفحه ظرفیت دارد. برخی از مـدل های پرینترها محفظه ای مجزا برای قرار دادن کاغذ ویژه عکس زیبا دارند که دفعات نیاز به عوض کردن کاغذ را کم می نماید . پرینتر تجاری می تواند حداقل 250 برگ کاغذ را در جای دهد اما مد های گرانقیمت تر عموما در حالت استاندارد یا ارتقاء داده شده می توانند 500 تا 1000 برگه کاغذ را در جای دهند. دفاتر تجاری شلوغتر نیاز به پرینتری دارند که بتواند از چند محفظه کاغذ پشتیبانی نماید .

فروش کارتریج


خرید کارتریج,فروش کارتریج,خرید کارتریج hp


قابلیت پرینت دو طرفه:
پرینت گرفتن در دو سوی کاغذ یا پرینت دوسویه می تواند مصرف کاغذ شما را به نصف کم شدن دهد و علاوه بـر آن جان چند درخت را نجات دهد. بعضی از پرینترها قابلیت پرینت دوسویه را به صورت غیر اتوماتیک ارائه می دهند. این پرینترها دستوراتی را ارائه می دهند که چگونه برای پرینت گرفتن سوی دیگر، کاغذ را چرخانده دوباره در پرینتر قرار دهید. این روش بهتر از هیچ است اما چنانچه می خواهید دائما پرینت های دو طرفه بگیرید عذاب آور خواهد بود.

خصوصیات ی مفید دیگر
داشتن نمایشگر:
تعداد خیلی ی از پرینترهای شخصی برخی از پرینترهای تجاری نمایشگرهای کوچکی دارند که در گزینش مورد های منو رابطه برقرار کردن با پرینتر به شما یاری خواهند کرد. در حالیکه نمایشگرهای معمولی ابه احتمال زیاد لا حاوی یک یا دو خط پیام های مبتنی بر کاراکتر هستند ، پرینترهای مد بالا و پرینترهایی که جهت پرینت عکس جالب طراحی شده اند احتمـا لا دارای یک LCD تمام رنگی احتمالا با قابلیت لمسی هستند . در مجموع داشتن هر نوع نمایشگری به نداشتنش ارجح است بهتر از داشتن چراغ های چشـم کزن راهنما است.

شکاف های کارت های مدیا و پورت های USB/PictBridge (کارتخوان):
چنانچه می خواهید با پرینتر جوهر افشان خود عکس جالب پرینت بگیرید، مد های دارای شکاف های کارت های مدیا (رم خور) یا پورت PictBridge کار شما را آسان تر خواهند کرد. ولی چنانچه این پورت ها را بر روی رایانه دارید، نیازی به داشتن این پورت ها بر روی پرینتر ندارید. پورت USB (که برخی وقتها با پورت PictBridge ترکیب شده است) به شما امکان می دهد که مستقیما از درایو اصلی پرینت بگیرید، ولی از نظر امنیتی ممکن مشکلزا باشد.

چگونه پرینتر بعدی را هوشمندانه خریداری بکنید :
شما از بودجه ای که برای خرید پرینتر در نظر گرفته اید دارید. از کافی بودن این بودجه اطمینان حاصل بکنید یا با خواندن آنچه که در ادامه گفته خواهد شد فهمیدن اینکه در رنج قیمت های مختلف انتظار چه چیزی را باید داشته باشید ببینید که می توانید کمتر تعرفه بکنید یا خیر.

40-80 دلار، توقعات را مهار بکنید :
در این محدوده قیمتی می توانید یک پرینتر جوهر افشان تک کاره (فقط پرینت) خریداری بکنید . اما این پرینتر، پرینتری نماید خواهد بود، با حداقل امکانات(بدون کنترل پنل و با مدیریت ضعیف کاغذ). جوهرها احتمـا لا گرانقیمت خواهند بود تا قیمت پایین پرینتر را جبران نماید . مراقب کارتریج های سه رنگی که رنگ های آبی، قرمز زرد را در یک پکیج قرار داده اند در وقت به اتمام رسیدن یکی از این سه رنگ مجبورید هر سه را جایگزین بکنید ، باشید.

80-100 دلار، امکانات پایه:
می توانید یک پرینتر جوهرافشان تک کاره یا یک پرینتر جوهرافشان چندکاره ارزان قیمت با امکانات پایه بخرید، یا پرینتر لیزری تک رنگ با امکانات اولیه. این پرینترها که برای یک کاربر طراحی شده اند، سرعت مدیریت کاغذ نسبتا کمی را ارائه می کنند اما احتمال دارد کنترل پنل نسبتا خوب ی داشته باشند. ولی جوهر یا پودر جوهرشان ابه احتمال زیاد لا گرانقیمت خواهد بود. مد های محدودی ابه احتمال زیاد لا کارتریج های جوهر جداگانه برای هر رنگ خواهند داشت یا امکان گزینش جوهر با عملکرد بالا، ولی همچنان بایستی مراقب پرینترهایی که از کارتریج های سه رنگ استفاده می کنند باشید.

150 دلار، پرینترهای قابل قبول:
در این رده شروع به دیدن مـدل های با قابلیت پرینت دو طرفه اتوماتیک و گزینش های بهتر جوهر خواهید کرد. پرینترهای لیزری تک رنگ در این قیمت همچنان با امکانات اولیه پایه باقی خواهند ماند، ولی از ورژن های ارزان تر بهتر خواهند بود.پرینترها در این حدود قیمت بایستی سرعت قابل قبولی داشته باشند. اکثرا این پرینترها وای-فای دارند.

250 دلار، پرینترهای جوهر افشان و پرینترهای لیزری تک رنگ در میزان مبوسیله :
در این قیمت سرعت پرینت مدیریت کاغذ خیلی بهتری را مشاهده خواهید کرد، همچنین امکانات شبکه بیشتر و کنترل پنل های بهتر. خصوصیات ی جالب پرینترهای این رده می توانند حاوی نمایشگرهای رنگی و لمسی امکان پرینت بر روی کاغذهای با عرض بیشتر باشند.یک پرینتر لیزری تک رنگ در این حدود قیمت می تواند محفظه کاغذی با ظرفیت 250 برگ کاغذ داشته باشد که آن را برای استفاده گروهی مناسب می نماید ، هر چند که احتمالا سرعت پرینتش نماید باشد.

400 دلار، بهتریـن پرینترهای جوهرافشان پرینترهای لیزری رنگی با امکانات پایه:
از سطح بالای توامندی ها و امکانات پرینتر های این سطح قیمت لذت خواهید برد، از عبارت امکانات شبکه، ال سی دی رنگی بزرگ و ابداعاتی مانند قابلیت اتصال به اینترنت. سرعت و کیفیت پرینت به شکلی پایدار خوب خواهد بود و هزینه جوهر بایستی در کمترین میزان ممکن باشد. درمورد مد های لیزری هم می توان پرینتر لیزری تک رنگ زود با قابلیت اتصال به شبکه یا پرینتر رنگی با امکانات پایه را در این حدود قیمت خریداری کرد. ولی قیمت تونرهای جوهر احتمـا لا بالا خواهد بود.

500 دلار، پرینترهای رنگی لیزری با امکانات پایه و پرینترهای لیزری تک رنگ بهتر:
با رسیدن به حدود قیمت 500 دلار پرینترهای لیزری ویرایش بسیاری پیدا خواهند کرد. سرعت و کیفیت رنگ همچنان محدود خواهد بود اما پرینتری با ظرفیت محفظه کاغذ حداقل 250 برگ، قابلیت اتصال به شبکه سرعت بهتر خواهید داشت، قیمت تونرهای ابه احتمال زیاد لا همچنان زیاد خواهد بود.

700-800 دلار، با کیفیت ترین حدود قیمت جهت پرینترهای لیزری:
مـدل های پرینتر در این رنج قیمت جهت کارگروه ها طراحی شده اند، با سرعت و مدیریت کاغذی که متناسب با نیاز این گروه ها است. می توانید به معین اتی مانند میزان رم نصب شده و حداکثر میزان رم قابل نصب (برای اینکه ببینید پرینتر چه تعداد کار همزمان می تواند انجام دهد)، محفظه های کاغذ استاندارد و گزینش ی(تا ببنید پرینتر چه میزان قابلیت ارتقاء برای پوشش دادن نیازهایتان دارد) و ظرفیت چاپ ماهیانه (تا ایده ای از دوام پرینتر داشته باشید) توجه بکنید . قیمت تونرهای جوهر بایستی ارزان یا منطقی باشد ابه احتمال زیاد لا با امکان انتخاب جوهرهای با کیفیت.

1000 دلار یا بیشتر، بهتریـن پرینترهای موجود:
چنانچه بتوانید چنین مبلغی را برای پرینتر پرداخت بکنید ، می بایست انتظار داشته باشید(و حق شماست) که بهتریـن پرینتر را در اختیار بگیرید، از عبارت کارایی سریع، کیفیت پرینت بالا و تعداد بسیار زیاد ی از امکانات استاندارد تکمیلی. تونرهای جوهر با توجه به داشتن کارتریج های دارای ظرفیت بالاتر می توانند خیلی ارزانقیمت باشند. تا زمانی که تجارتی با نیاز به پرینت گرفتن در اندازه خیلی نیستید نیازی به خرید چنین پرینتری در این سطح نخواهید داشت.

تعرفه های جوهر تونر، حساب و کتاب نرخ های پرینت:
با خرید هیچ پرینتری، نرخ ای که برای پرینت کردن پرداخت می بکنید به انتها نخواهد رسید، شما در عین حال باید هزینه های دائمی تامین جوهر تونر برای پرینتر را هم در نظر داشته باشید. به ویژه تعداد خیلی ی از پرینترهای جوهرافشان می باشند که نرخ تعویض کارتریجشان سریع می تواند از هزینه اولیه خرید پرینتر سبقت بگیرد. ما در نقد های خود تعرفه ها را اینگونه محاسبه می کنیم.

  • مهدی کیانی
  • ۰
  • ۰



انجام پایان نامه ارشد مدیریت

یکی از مهمترین همین طور شایع ترین غلط اتی که دانشجویان اساتید دانشبعضی در انتخاب جورنال برای ارسال مقاله مرتکب می شوند این است که به نوع جورنال تذکر ی نمی کنند.

متنی که در ادامه می آید را بر اساس تجربیاتم موارد ی که روزانه از محققان محترم دریافت می کنم نگارش کرده ام و در انتهای همین مطلب به پاره ای از متداولترین موارد در زمینه انتخاب جورنال جهت ارسال مطلب جواب به آن سوالات پرداخته ام:

جورنالها از نقطه نظرات مفرق ی می توانند تقسیم بندی بشوند ولی تقسیم بندی که در زیر ارائه می دهم تقسیم بندی فرد دی از نقطه نظر سیاستهای انتخاب مناسبترین جورنال جهت ارسال متن است.

بر این اساس، می توان جورنالها ( اما جورنالهای معتبر و خوب ، وگرنه به جورنالهای بی اعتبار یا تقلبی کاری نداریم ) را به دو دسته زیر تقسیم کرد: ( ضروری به ذکر است که این نامگذاری را صرفا از جهت آسان بودن توصیف جورنالها بکاربر ده ام نامگذاری استانداردی ناست ):

دسته اول: جورنالهای پیشرو تولید علم.
دسته دوم: جورنالهای علمی.

در زیر به فرق های هر دو دسته جورنال فوق از نقطه نظرهای گوناگون می پردازم:

الف- نوع مقالات انتشار شده.
جورنالهای گروه اول تنها به انتشار نتایج پژوهش های نو ی که عبارت ای به علم اضافه کرده باشند می پردازند و از انتشار هر گونه متن دیگر پرهیز میکنند. این جورنالها مملو از نتایج یافته های پژوهش های دانشجویان دوره های Ph.D. و دوره های Post Doc.، متاآنالیزها، مقالات مروری توسط اساتید برجسته و شناخته شده در سطح جهان ی برندگان جوایز نوبل وبقیه جوایز معتبر، مقالات محتوای گزارش اختراعات وکشف تکنیک های ، مطالعات Experimental مطالعات Cohort ( آنهم نه تمام مطالعات اکسپریمنتال و کوهورت ) هستند .

مقالات از نوع کیس ریپورت تنها درصورتی که گزارش دهنده مورد خیلی نادر و جالب باشند شانس انتشار در این جورنالها را دارند.

ولی جورنالهای گروه دوم به انتشار هر نوع مقاله ای که از نظر ساختار نگارشی اشکال نداشته باشد و پژوهش آن نیز از نظر متدلوژی تحقیق بر طبـق استواری باشد یافته های آن Valid Reliable باشد می پردازند. حتی بسیاری از مقالات حاصل از پژوهش های دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد دکترای تخصصی و اساتید برجسته دانشگاه ی نیز در زمره این مقالات قرار می گیرند و راهی به جورنالهای گروه اول پیدا نخواهند کرد.

این جورنالها اکثرا ٌ برخلاف جورنالهای گروه اول، مقالات مروری را از اساتید نا زیاد دیده شده و حتی دانشجویان می پذیرند. این جورنالها اکثرا به انتشار مقالات آموزش ی، مقالات مروری کوتاه، کیس ریپورتها وبقیه انواع مقالات دیگر هم با سختگیری کمتری نسبت به جورنالهای گروه اول می پردازند.

ب- نقش در کتب مرجع:
بدیهی است که کتابهای مرجع و Text book نیز درویرایش های بعدی خود به یافته های جورنالهای گروه اول استناد می کنند ابه احتمال زیاد ل ارجاع به یافته های درون جورنالهای گروه دوم توسط کتب مرجع کمتر است، هرچند که صفر نیست.

ج- ایمپکت فاکتور:
نکته بسیار زیاد زیاد مهمی که از نظر ایمپکت فاکتور این جورنالها می بایست به آن اشاره کرد این است که ایمپکت فاکتور فقط درباره جورنالهای گروه اول است که ارزش دارد و معکمک مناسب برای مقایسه اعتبار جورنالهای آن گروه است. درحالی که جورنالهای نوع دوم کلا جورنالهایی هستند که احتمـا ل ارجاع به مقالات آنها کمتر است و پس حتی چنانچه این جورنالها در ISI نمایه شده و بعدا در پایگاه Journal Citation Report (JCR) از موسسه اطلاعات علمی ( ISI ) لیست شده برای آنها Impact Factor محاسبه شده باشد، معمولا ایمپکت فاکتور جهت مقایسه اعتبار این جورنالها معیار مناسبی نیست. علت این است که این جورنالها مملو از مقالات آموزش ی ،مقالات مروری وبقیه مقالاتی هستند که به نوعی به یافته های جدید اشاره نمی کنند و پس ابه احتمال زیاد ل اینکهبقیه محققان در نگارش مقالات به مقالات داخـل این گروه از جورنالها استناد کرده و به آنها ارجاع بدهند زیاد کمتر است .

پس جورنالهای گروه دوم شاید ایمپکت فاکتور پایینی داشته باشند یا اصلا در آی اس آی نمایه نشده باشند ولی درعین حال جورنالهای معتبری باشند. همینجا به یک نکته درزمینه آی اس آی اشاره می کنم که آی اس آی فقط یکی از موسسات نمایه سازی علم است فقط موسسه نیست.

اما دربین سیستم های مختلف، از بقیه معتبر تر است ولی بسیاری از جورنالهای معتبر که حتی در رده جورنالهای گروه اول قرار دارند حتی جهت قرار گرفتن در لیست آی اس آی کار نکرده اند و جهت سنجش اعتبار یک جورنال باید بصورت عملی به مجموعه ای از چندین فاکتور توجه کرد که نمایه شدن جورنال در آی اس آی و یا دیتابیس های دیگر مثل پابمد و اسکوپوس و ... فقط یکی از این فاکتورهاست که متاسفانه بعلت وجود تب آی اس آی در ایران وبقیه کشورهای درحال توسعه، اکثرا ٌ آنبقیه فاکتورها به فراموشی سپرده می شود.

د- خوانندگان:
نکته جالبی که دراینجا وجود دارد این است که خوانندگان جورنالهای گروه اول عمدتا حاوی دانشجویان کارشناسی ارشد دکترای تخصصی وبقیه محققان است که درحال انجام پژوهش می باشند . به عبارتی دیگر، خوانندگان این گروه از جورنالها همگی پژوهشگر هستند به قصد انجام مرور منابع و به قصد ارجاع به مقالات آن جورنالها در مقالات خودشان، به خواندن این جورنالها مبادرت می ورزند. این جورنالها اکثرا ٌ در کتابخانه های تخصصی دانشکده ها وجود دارد و در قفسه های عمومی کمتر به چشـم می خورند.

ولی خوانندگان جورنالهای گروه دوم عمدتا افرادی هستند که از نظر پیشرفته شغلی نیاز به Up to date نگهداشتن خود دارند حال و حوصله مطالعه مقالات مربوط به پژوهش های بیسیک را ندارند چون اصلا به آن نیازی ندارند. جهت مثال پزشک متخصصی که چند سال است فارغ التحصیل شده نمی رود مشترک جورنال فوق تخصصی رشته خودش که تکنیک های پیچیده موارد کاملا بیسیک را انتشار می نماید بشود. برعکس، این کارشناس علاقه دارد از جورنالهای گروه دوم تحقیق کند که بسیاری از مقالات آنها روش ی یاد آوری کننده نکات عمومی و رایج پیشرفته است .

ه- تعداد جورنالها:
جورنالهای گروه اول جورنالهای خیلی معدودو انگشت شماری در هر رشته می باشند . متخصصان دانشجویان هر رشته اکثرا ٌ نمی توانند به تعداد بیش از 10 یا 20 عدد از این جورنالهای رشته را شمارش کنند.

حتی دربین اینها هم برخی از جورنالها از اهمیت ثابت دست نپیدا کردن ی از نظر ایمپکت فاکتور وبقیه معیارهای اعتبار سنجی این جورنالها نسبت بهبقیه جورنالهای همان گروه برخوردارند انتشار یک مطلب بوسیله پروفسور یا دانشجو در طول عمرش در یکی از این جورنالها همـواره مترادف با پرستیژ علمی و کاری و اعتبار و اهمیت ی است که بسیاری از همقطاران از عهده آن برنیامده اند. انتشار حتی مطلب بوسیله یک پژوهشگر در طول عمرش در یکی از این جورنالها یک رویای اکثرا دست نپیدا کردن ی است .


ولی جورنالهای گروه دوم تعدادشان چندین مساوی جورنالهای گروه اول است نسبتا به راحتی می توان بیش از یکصد جورنال از این گروه را جهت هر رشته علمی لیست کرد.

و- جورنالهای داخـل ایران از کدام دسته اند؟
وزارتهای بهداشت بهبود ، وزارت آموزش عالی آمده اندو جورنالهایی راکه توسط دانش کده های مختلف کشور انتشار می شوند را به دو دسته علمی-پژوهشی و علمی-ترویجی تقسیم کرده اند. یکی از معیارهای مهم این تقسیم بندی، نسبت تعداد مقالات اوریجینال نسبت به کل مقالات انتشار شده در جورنالها درنظر گرفته شده است.


با اینحال از نظرمن همه این جورنالها به مفهوم چه آنها که علمی پژوهشی می باشند چه آنها که علمی ترویجی هستند ، در زمره جورنالهای گروه دوم قرار دارند و کشور مافاقد حتی یک جورنال از نوع جورنالهای گروه اول است .


نه فقط کشور ما، بلکه تقریباهیچ یک از کشورهای درحال گسترش دارای جورنالی از نوع اول نیستند تمام جورنالهای گروه اول وابسته به انجمنهای علمی جهان ی بین المللی معروف در هر رشته هستند که مقر آن انجمن ها در کشورآمریکا یا برخی از کشورهای اروپایی شبیه انگلستان است.

ز- ناشر:
همان گونه که قبلا هم اشاره کردم، درپشت اکثرا جورنالهای گروه اول سازمانهای بین المللی علمی شناخته شده قرار دارند.

این جورنالها بعضی وقتها بصورت اختصاصی توسط همان سازمانها انتشار می شوند ( مثل جورنال JAMA در آمریکا ) گاهی نیز در گروه ناشران برجسته ای قرار می گیرند می توان آنها را در لیست مجموعه هایی نظیر Nature Publishing Group (NPG) تیلور فرانسیس (T & F) و Oxford Journals، نیز بخشی از ( نه تمام ) جورنالهای لیست شده در مجموع ه هایی نظیر Wiley Interscience و Sciencedirect و Springer پیدا کرد. درپشت بسیاری از این جورنالها هم دانشکده های معتبری نظیر هاروارد، آکسفورد، کمبریج، و ... قرار دارند.
جورنالهای دوم نیز نسبتا نیمی از آنها دارای پشتوانه دانشگاهی هستند ( شبیه جورنالهای علمی پژوهشی داخـل ایران ) و برخی توسط ناشران پیشرفته و تازه متولد شده انتشار می شوند.

سوالات متداول در زمینه انتخاب جورنال مناسب جهت انتشار مقالات:

در ادامه با تذکر به تجربه ای که در چند سال اخیر دررابطه با نگارش مقالات ارسال مقالات خودم دوست ها همکارانم به جورنالهای مختلف بدست آورده ام، باتوجه به جستجوهای دائمی ی که بر روی جورنالها انجام می دهم مکاتبات روزمره ای که با جورنالها و ناشران مختلف دارم، به تعدادی از موارد متداول (Frequently Asked Questions: FAQ) در زمینه انتخاب جورنال مناسب جواب های آن می پردازم. موارد زیر احتمال دارد در ذهن هر از دانشجویان و یا اعضای محترم هیئت علمی وجود داشته باشد ولازم به شرح است که جواب های ارائه شده به این موارد متداول تنها بر طبـق تجربیات شخصی من است وحی منزل نیست!

سوال یک:

دانشجوی کارشناسی اافزایش آی تی هستم. متن ای از نتایج انتها نامـه تولید و ساخت کرده ام. آن را به کجا بفرستم؟
پاسخ: درصورتی که پژوهش شما اختراع یا یک اکتشاف یا نکته فرضیه کاملا نو نباشد خودتان را معطل نکنید وزمان خودتان را در گشت گذار مکاتبه با جورنالهای گروه اول به هدر ندهید. یکی از جورنال های گروه دوم را گزینش بکنید . همین جورنالهای گروه دوم خودشان رتبه هایی دارند سخت آسان هستند . میزان اکثر یکی از معتبر ترین های آنها را انتخاب شانس خود را آزمایش بکنید وگرنه مستقیم به سمت آسانگیر ترین جورنالهای معتبر در این گروه بروید.

سوال دو:

دانشجوی دکترای تخصصی PhD هستم. متن Original ناشی از یافته های پژوهش دوره دکترای خودم را در کجا انتشار کنم؟
پاسخ: اکثرا عناوین پژوهش های انتها نامـه های دانشجویان دکترای تخصصی از نوعی است که به یک هایپوتز نو اشاره دارد یافته های آن باعث بیشتر شدن یک عبارت به علم در رشته تخصصی مربوطه می شود. توصیه من این است که حتمـا شانس خودتان را در یا دو تا از جورنالهای گروه اول امتحان بکنید . برای گزینش همان جورنال نیز با فرد باتجربه و یا استادتان ( درصورتی که تجربه بهتر ی درزمینه انتشار دارد ) مشورت بکنید تا بالاترین جورنالی را که ابه احتمال زیاد ل دارد متن شما را قبول بکند انتخاب بکنید .

اما خیلی ایده آل فکر نکنید چنانچه مقاله شما مردود شود افسرده نشوید. انتشار یک مقاله بوسیله دانشجوی دکترای تخصصی در جورنالهای گروه دوم امری کاملا قابل قبول است. تازه همین جورنالهای گروه دوم احتمال دارد به راحتی مقاله شما را مردود کنند.

سوال سه:

استاد دانش کده هستم و در زمینه ایکس پژوهش های متعددی انجام داده ام که عمده آنها توسط دانشجویان PhD من و یا دانشجویان تخصصی من انجام شده است. مطلب ای از نوع متن مروری (Review Article) نگارش کرده ام. آن را به کدام جورنال بفرستم؟
پاسخ: راهکاری که برای شما پیشنهاد می کنم دقیقا مشابه راهکاری است که جهت سوال قبلی توصیه کردم. شما به احتمال زیاد شانس خودتان را در یکی از جورنالهای تاپ وگروه اول بیازمایید. خوب است لیستی از میزان سخت گیری اعتبار تعدادی از جورنالهای مرتبط با رشته تخصصی خودتان انتخاب بکنید ( برای مثال 5 عنوان جورنال از بالا به پایین ) و طبق یک برنامـه معین ازاولین جورنال شروع کرده و به پایین بروید تا با کیفیت ترین جورنالی که احتمال دارد متن شما راپذیرش نماید را Missed نکرده باشید. برای انتشار این متن احتمالا سال از این جورنال به آن جورنال بروید یا بیشتر، ولی خسته نشوید و به محض آنکه اولین جورنال مطلب شما را بعد از دو روز از دریافت آن مردود کرد افسرده نشده مطلب خودتان را به جورنال مکانی نفرستید. اما واقع بین باشید و من پژوهشگری را در ایران نمی شناسم که توانسته باشد مطلب مروری در یکی از جورنالهای گروه Nature و یا همسطح با آن انتشار کرده باشد. اگر دوست ها یکی از محققان داخـل کشور را می شناسند که خوب شده باشد یک مطلب در یکی از جورنالهای ایمپکت فاکتور بالای 20 بعنوان مولف اول منتشر کرده باشد به احتمال زیاد به من خـبر بدهند.

سوال چهار:

یک پژوهشگر باسابقه هستم که پژوهشی از نوع متاآنالیز انجام داده ام و یا یک نظریه هستم. مقاله را کجا منتشر کنم؟
پاسخ: حتمـا شانس خودتان را در بالاترین جورنال در رشته مورد نظر آزمایش بکنید . دقت بکنید که نتایج پژوهش یا نظریه شما را قبل از انتشار سرقت نکنند.

سوال پنجم:

دانشجوی دکترای تخصصی جراحی قلب هستم. اخیرا تکنیک جدید برای بهبود نوع خاصی از بیماران قلب ابداع کرده آن را بر روی تعدادی از بیماران تست کرده ایم. نتایج این پژوهش را بصورت مطلب در کجا انتشار کنم؟
پاسخ: حتمـا ابتدا مطلب تان را به بالاترین جورنال در رشته خودتان بفرستید. به عبارتی بروید تاپ ترین جورنال انتشار کننده تازه های جراحی قلب و عروق را درجهان پیدا بکنید مقاله خودتان را به آنجا بفرستید. قبل از آنکه این کار را بکنید حتمـا اطمینان حاصل کرده باشید که تمام ساختار نگارش مطلب را بخوب ی رعایت کرده باشید. اگر پژووهش شما از نوع اکسپریمنتال بوده است ( که ابه احتمال زیاد لا همین است ) به احتمال زیاد آن را قبلا در سایتهای ثبت کننده ترایال ها رجیستر کرده باشید. مستندات ارتباط با اخلاق پژوهش حاوی تولید و ساخت نامـه کتبی و رسمی از کمیته اخلاق پژوهش دانش کده و ترجمه رسمی آن، برگه Information sheet مربوط به دریافت کنندگان شیوه بهبود ی و نیز Consent form را به احتمال زیاد به انگلیسی ترجمه رسمی بکنید ضمیمه ورژن کامل متن بکنید. در نگارش بخش اینتروداکشن متن خود و بویژه در بخش Statement of problem نیز اشاره به Gap in knowledge استادانه عمل بکنید . بخش اینتروداکشن متن را بسیار زیاد بهتر نگارش بکنید .

بخش متدلوژی را که در آن بهروش تکنیک بکار برده شده اشاره کرده اید بسیار زیاد منظم دقیق بنویسید. در تهیه و تولید فایلهای جانبی جهت ارسال مقاله به جورنال نیز دقت کافی بکنید و فورمهای Authorship forms فورم ویژه گارانتور پژوهش ( اگر جورنال آن را درخواست بکند ) به خوب ی با دقت تولید و ساخت بکنید .

بخش دیسکاشن مطلب را خیلی استادانه نگارش بکنید . به احتمال زیاد به یکایک عبارات ی که از ابتدا تا انتهای مطلب نوشته اید توجه بکنید هیچ چیز اضافی نباشد هرچیز ضروری ی هم اشاره شده باشد.

و درانتهای کار به احتمال زیاد مطلب را به ویراستار انگلیسی الاصل بدهید که مقاله شما را حتی دوباره نویسی نماید و تمام عبارات آن را بازبینی نماید .

چنانچه موارد بالا را خوب رعایت کرده باشید درموارد ی که طرح شما از نظر آماری هم بخوب ی آنالیز شده باشد از تکنیک های مناسب Multivariate statistics هم بویژه برای کنترل کردن متغیرهای مخدوش کننده استفاده بهینه کرده باشید، هیچ ی ندارد که حتی یک جورنال با ایمپکت فاکتور بالای 50 ، نظیر New england journal of medicine متن شما را که یک کشف تکنیک در پزشکی بوده است را استقبال انتشار نکند.

سوال ششم:

دانشجوی دکترای تخصصی رشته های پوست هستم. متذکر شدیم که داروی ایکس که یک داروی استاندارد جهان ی جهت بهبود فلان بیماری است، بر روی بیماران شهر ما که با آن بیماری به ما مراجعه می کنند تاثیری ندارد. پژوهشی بر روی این جریان انجام داده ایم که نتیجه آن نگارش انتها نامـه دکترای تخصصی من شده است و متن ای از درون آن نگارش کرده ام. این مقاله را به کجا بفرستم؟

پاسخ: شانس خودتان را در یکی از پایین ترین جورنالهای گروه اول بیازمایید چنانچه به نتیجه نرسیدید به گروه دوم بروید. به ابه احتمال زیاد ل خیلی متن شما در یکی از جورنالهای گروه اول منتشر نمی شود، هرچند که یافته های مهمی را در پژوهش خودتان بدست آورده اید.

سوال هفتم:

فارغ التحصیل کارشناسی ابیشتر شدن میکروب شناسی هستم. برای اخذ پذیرش در مقطع پی اچ دی در خارج از کشور ضروری دارم که تعدادی متن در رزومه خودم داشته باشم که شانس پذیرشم را بالا ببرد. چه کنم؟

پاسخ: از نتایج پژوهش اوریجینال انتها نامـه کارشناسی ابیشتر شدن خودتان میزان اقل مطلب اوریجینال تهیه و تولید به یکی از جورنالهای گروه دوم بفرستید. همزمان اقدام به نگارش یا دو مطلب مروری در شاخه ای متمرکز از رشته تان که در آن رشته تسلط دارید مرور منابع کاملتری انجام داده اید یا امکان اینکار برای مشا مقدور است، بفرمایید. دو متن مروری کوتاه از این مسیر تولید و ساخت بکنید و به دو جورنال از جورنالهای گروه دوم بفرستید. از بین جورنالهای گروه دوم ابه احتمال زیاد لا باید سعی بکنید آسانگیر ترین جورنال را انتخاب بکنید زمان خود را معطل جورنالهای سخت گیر تر در جورنالهای گروه دوم نکنید.

سوال هشتم:

فارغ التحصیل یا دانشجوی سال چهارم کارشناسی ( لیسانس ) هستم. می خواهم متن منتشر کنم. چه کنم؟


پاسخ: شما می توانید در صورتی که قبلا در کارگاه های متن نویسی شرکت کرده اید، متن آموزش ی کوتاه درموضوعی که به آن تسلط دارید نگارش بکنید . این مطلب کوتاه را به یکی از آسانگیر ترین جورنالهای گروه دوم ارسال نمایید. درصورتی که آشنایی باروش نگارش مقالات ندارید از این کار پرهیز بکنید خودتان را صرف مطالعه کتبروش تحقیق و روش نگارش مطلب بکنید و هرگاه توانایی نگارش متن کوتاه بصورت استاندارد را درخود یافتید به نحوی که در سطور قبل اشاره کردم اقدام بکنید . در این حالت هم هدف از نگارش مطلب بوسیله شما فقط این است که انگیزه ای جهت پیشرفت های آتی علمی در شما پدید آمده باشد و انتشار متن کوتاه روش ی باعث شده باشد که در این مسیر به پاره ای از توانایی ها امکانات علمی به مخصوص در زمینه نگارش علمی افزوده باشید و تشویقی برای آینده شما باشد. حتی این مقاله شاید در ارتقا شانس شما در پذیرش در مقطع کارشناسی ابیشتر شدن در دانشکده های خارج از کشور تاثیر گذار باشد.

پرسش نهم:

جهت ارتقا شانس پذیرش مقاله در برترین جورنال ممکن چه بایستی کرد؟

پاسخ: به تجربه من ثابت شده است که ضروری است به موارد زیر به احتمال زیاد توجه بکنید :


اولا اینکه مقاله خودتان را به یک نفر ازهمکاران بسپارید که از نظر متدلوژی و همچنین از نظر ساختار نگارشی مقالات آکآدم یک ارزیابی و نقد نماید اصلاح ات لازم را بر روی آن انجام دهید. بررسی مقاله شما بوسیله همکارتان یا یک نقاد پیشرفته باعث می شود که نگارش مقاله شما به میزان قابل توجه ی تغییر نماید و ساختار آکآدم یک بگیرد و از غلط ات ساختاری که شاید با مشاهده آنها توسط سردبیر جورنال باعث مردود شدن مقاله شما شود جلو گیری نماید . (جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ارزش نقد مقالات قبل از ارسال به جورنال اینجا را کلیک بکنید ).


دوما اینکه به احتمال زیاد مقاله خودتان را اگر بزبان انگلیسی تسلط ندارید به زبان فارسی نگارش بکنید . پس معادل انگلیسی کلمات تخصصی مربوط به ترمینولوژی رشته خودتان را در داخـل پرانتز در جلوی هر کلمه یا هر اصطلاح یاددداشت بکنید که مترجم ( مترجم فارسی به انگلیسی ) بتواند بوقت ترجمه متن، بهتریـن و مناسب ترین کلمات را گزینش نماید . از مترجم بخواهید که از ترجمه تحت الفظی خودداری نماید معنای عبارت را ابتدا درک نماید پس با استفاده از دامنه لغات خودش اقدام به نگارش آن عبارت به زبان انگلیسی بکند صرفا کلمات را از فارسی به انگلیسی ترجمه نکند که درآن صورت حاصل کار خیلی وحشتناک می شود.


سوما اینکه چه مقاله شما را دارالترجمه رسمی ترجمه کرده باشد یا فرد فارسی زبان مدرک دکترای زبان انگلیسی ترجمه کرده باشد، و چه آنکه خودتان مطلب را از ابتدا بزبان انگلیسی نوشته باشید، به احتمال زیاد بایستی مطلب را به یک ویراستار انگلیسی الاصل بفرستید. مقالاتی که من و دوست ها م به ویراستار می فرستیم اکثرا دهها ایراد گرامری نقطه گذاری و کاربر د غلط کلمات از آن گرفته می شود و برخی عبارات هم کلا از نظر نگارش دوباره نویسی می شود. در این حالت متن به وضعیت بهتری تبدیل شده است. ( جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ویرایش انگلیسی مقالات توسط ویراستار Native American بر روی این عبارت کلیک بکنید ).


چهارم اینکه با توجه به فورمت جورنال، فایلهای ضمیمه ضروری را تولید و ساخت بکنید و بخصوص در تهیه و تولید Cover Letter و Title Page استاندارد توجه بکنید . اصلا اولین چیزی که سردبیر جورنال از متن شما تحقیق می نماید همان کاور لتر شما است. Cover letter را زیاد کلاسیک نگارش بکنید طوری نباشد که سردبیر از مطالعه همان یک پاراگراف کاور لتر شما چنین برداشت نماید که با نویسنده ناشی سر وکار دارد. به احتمال زیاد از فرد باتجربه بخواهید که کاور لتر خوب ی جهت مطلب شما بنویسد. در نگار کاور لتر تایتل پیج، حتمـا تذکر بکنید که تمام مورد هایی را که جورنال از شما خواسته است به آنها اشاره بکنید .

پنجم این که در نگارش ابستراکت مقاله بیشترین دقت وسواس را به خرج بدهید. اولین چیزی که سردبیر و داوران مجلات نگاه می کنند، ابستراکت متن شما است ( اما بعد از عنوان مطلب ).

ششم انتها اینکه در انتخاب جورنال مناسب هم سطح با متن تان مرتکب غلط نشوید. بسیار زیاد بیش از میزان ایده آل گرایانه به مساله نگاه نکنید و توقع نداشته باشید که اولین مطلب تان در بهتریـن جورنال انتشار شود. ولی سعی بکنید مقاله خودتان را با توجه به اطلاعات و راهنمای ی های همکاران افرادی که دراین زمینه تجربه دارند، به با کیفیت ترین جورنالی که شاید آن مقاله را پذیرش نماید بفرستید. از تجربه افرادی که قبلا دراین مسیر سنگلاخ بارها رانندگی کرده و اتومبیل شان پنچر شده و اتومبیل را کول کرده از جاده به سلامت قدیم اند مصرف بهینه بکنید.

  • مهدی کیانی
  • ۰
  • ۰

♪♪♪♪♪♪

persian radio

persian radio,download persian mp3,iranian music download,persian music download,download persian music,iranian music,persian music

دلم با تمام درد های عشق آشناست

تنم با تمام ی زخم های عاشقی یکیست

بی رحمانه تر از تو هیچ کس دلبستگی هایم را شکنجه نداد

با این تمام ظلم ولی مثل من هنوز کسی عاشق نیست

دوس داشتن تو عاشقـانه ترین احساس من است

و تمام کلمه های نوشته هایم سوگوار دلتنگیست

سنی ندارم ولی از موی سپیدم پیداست

دلم در آستانه هزار سالگیست

میجنگم با بی تو به سر کردن

اما میدانم سهم من از ادامه تنهایی ها همین تنهاییست

از زمان ی با نبودت از زندگیم سیر شدم

آیینه نبود ببینمو شکسته و پیر شدم

جایه موندنم نبود به گریه تبعید شدم

تو رویاهای ناتمومت موندمو ناپدید شدم

بعد تو این شکستنا منو بد بین کرد

بعد از تو هر کی منو دید تو رو نفرین کرد

جایی برای ماندنم نزاشتی اما

من این خرابه ی ناامن را ترک نمیکنم

با اینکه حرف از من نمیشنوی اما

در گفتن دوستت دارم هایم به تو شک نمیکنم

مثل کودکی بازیگوش میدوی نمی مانی

کنارم نمیشینی تا به سنگ میخوری گریه میکنی

گریه میکنی آرام میشوی کنارمو بد مرا نمیبینی

قبل از این تنها تو بودیو من

گیم تو با من بودو میرفت ی تا پیداییت کنم

جهت سرگرمی تو بازی با من کهنه شد

تا اینکه حال باید از دور کنار همگیم های تازه تماشاییت کنم

جایی جهت م نمانده ولی غلط تورا که میبینم میمانم

چون باز به سنگ میخوری از این بازی

و راه خوب شندت را من تنها میدانم

لعنت به من که تو دلم مهرتو کاشتم

عشق من کاشکی بعد از تو هنوز دوستت نداشتم

عشق من کاشکی همین سرد مرگ من از راه برسه

خدا صدامو بشنونه صدایه اون که بی کسه

بعد تو این شکستنا منو بد بین کرد

بعد از تو هر کی منو دید تو رو نفرین کرد

  • مهدی کیانی
  • ۰
  • ۰



وی اس تی

موسیقی سنتی ایران از دستگاهها، ملحقات یا متعلقات گوشه های موزیک تشکیل شده است. دستگاه از دو واژی (دست)و (گاه)به معنای مکان، وقت و نغمه تشکیل شده مانند لغت پهلوی ((دستان)) در موزیک زمان ساسانی، به نوعی موزیک که با دست اجرا می شود، اشاره می نماید .

دستگاه را به معنای وسیع تر می توان به راژمان (System) تعبیر کرد. چه از این حیث هم موسیقی ایرانی به راژمان کامل یونانی شباهت دارد که در موسیقی گذشته یونان حاوی دستگاههای دورین، فریژین، لیدین ملحقات آنها مانند هیپودورین هیپوفریژین و غیره بوده است.

یک دستگاه موسیقی از نظر قالب، قطعه ای کامل است مانند سونات و سنفونی قواعد سری های مختلف ی است که با ساز آواز اجرا می شود.در موسیقی غربی، معمولآ حتمـا تی که به وسیله ساز یا ارکستر نواخته می شود با موسیقی آوازی تفاوت دارد. ولی در دستگاه موزیک ایرانی، آواز قسمت اصلی مرکزی موسیقی است پارت های قبلی آواز(پیش درآمد چهار مضراب) پارت های بعدی آواز(تصنیف و رنگ) در واقع به طور مقدمه یا خاتمه موسیقی ، به آن بستگی دارد.

موسیقی سنتی ایران هفت دستگاه پنج آواز است که از متعلقات و ملحقات آن شمرده می شود. از این آوازها چهار آواز متعلق به دستگاه شور، ویک آواز متعلق به دستگاه همایون است.

ب – انواع دستگاهها
- دستگاه شور: (حاوی 15 گوشه)

آواز ابوعطا (حاوی 9 گوشه)

آواز بیات ترک (حاوی 12 گوشه)

آواز دشتی (حاوی 9 گوشه)

آواز افشاری (حاوی 9 گوشه)

2- دستگاه همایون (حاوی 12 گوشه)

آواز اصفهان (حاوی 11 گوشه)

3 – دستگاه سه گاه (حاوی 10 گوشه)

4 – دستگاه چهار گاه (حاوی 10 گوشه)

5 – دستگاه ماهور (حاوی 20 دستگاه)

6 – دستگاه راست پنجگاه (حاوی 14 گوشه)

7 – دستگاه نوا (حاوی 14 گوشه)

ج – پاره ای از خصوصیات دستگاهها

دستگاه شور را مادر آوازهای موزیک ایرانی نام گذاشته اند، علت آن هم وجود ملودیهای متنوع مناطق مختلف ایران در این دستگاه است . آوازهای ابوعطا یا دستان عرب، بیات ترک یا بیات زند، آواز دشتی یا چوپانی از ملحقات این دستگاه می باشند .

دستگاه همایون که آواز اصفهان را در بر می گیرد، با دستگاه شور کاملآ مفرق است.

دستگاههای سه گاه چهار گاه تا حدودی به یکدیگر شباهت دارند، ولی دستگاه ماهور دستبرخی کاملآ مفرق است، و گام آن با گام بین المللی مطابقت دارد.

دستگاه راست پنجگاه، قدیمی ترین دستگاه موزیک ایرانی محسوب می شود که شباهت بسیار زیاد ی با دستگاه ماهور دارد.

بطوریکه گاهی از بزرگان موزیک ، این دو دستگاه را یکی می دانسته اند، و آخرین دستگاه آهنگ دستگاه نواست که در برخی قسمت ها با دستگاه شور نزدیک می نماید.

تعریف آواز

آواز مجموعه ای از نغمه هاست که با ریتم آزاد، و برخی اوقات با وزن آمیخته با میزان اجرا می گردد. آوازها در اصل بخش ی از دستگاهها هستند .
تعریف گوشه

در هر دستگاه آواز تعدادی گوشه با اسامی مختلف به کار می رود. گوشه، جزء کوچکی از موزیک است که به تنهایی استقلال ندارد، ولی هر گوشه به موزیک خاصّی خوانده و نواخته می شود نوازنده خواننده روی این گوشه ها بدیهه نوازی و بدیهه خوانی می کنند.

در ناریخ موسیقی ایران بیش از هزار کوشه متداول بوده است که امروزه تنها حدود یکصد و پنجاه گوشه در قالب هفت دستگاه و پنج آواز خوانده و نواخته می شود، مابقی آنها در رهگذر تاریخ به فراموشی سپرده شده اند.

  • مهدی کیانی
  • ۰
  • ۰



انجام پایان نامه ارشدمدیریت

تعریف متغیرهای پژوهش

جهت تعریف متغیرهای پژوهش بایستی بین تعریف عملیاتی اندازه‌پذیر تعریف عملیاتی تست ی فرق قائل شد. در تعریف عملیاتی اندازه‌پذیر، عملیاتی که بایستی انجام پذیرد تا اندازه‌گیری مفهوم یا سازه میسر شود آشکار می‌شود. مثلاً هوش را می‌توان چنین تعریف کرد که جمله است از نمره‌ای که در آزمون تراز شده استانفورد ـ بینه بدست می‌آید. در تعریف عملیاتی آزمایش ی به بیان پرداخته می‌شود که پژوهشگر بایستی به اجرا درآورد تا اینکه شرایط آزمایش ی ظاهر گردد. مثلاً برای تعریف عملیاتی آزمایش ی ناکامی می‌توان جلوگیری آزمودنی از نیل به مقصد معین را مورد نظر قرار داد.
تعریف عملیاتی بایستی طوری انجام پذیرد که، چنانچه هر پژوهشگری در شرایط مشابه به اندازه‌گیری سازه یا مفهوم مورد مطالعه بپردازد، نتیجه یافرادی بدست آید. به یاری تعریف عملیاتی مفهوم‌ها یا سازه‌ها می‌توان متغیرهای مورد بررسی را به طریق عملی تعریف نمود آنها را با پایایی اندازه‌گیری کرد. جهت این منظور، سلسله اقدامات مورد نظر در تعریف عملیاتی بایستی قابل دوباره تکرار باشد.
در اینجا به منظور روشنتر شدن مبحث متغیرها، بویژه در پژوهش‌های توصیفی، تعریف جامعه آماری را مورد نظر قرار می‌دهیم. در تعریف جامعه آماری به این نکته اشاره می‌شود که افراد جامعه حداقل صفت مشترک هستند . با توجه به این تعریف، هر صفت دیگری که از فرد به فرد دیگر جامعه تغییر نماید را متغیر می‌نامیم. پس متغیرها عبارتند از خصوصیات افراد، اشیاء، واحدها و غیره که می‌توانند مقادیر کیفی یا کمی اختیار نماید . از عبارت این مقادیر می‌توان قد، وزن، بهره هوشی امثال آن را نام برد.


انواع متغیرها


مقادیر متغیرها می‌تواند مقوله‌ای (Categorical) باشد، مانند رنگ چشـم یا جنسیت، یا اینکه کاست مانند طول، قد، وزن بهره هوشی. بدین‌سان متغیرها را می‌توان به دو دسته: مقوله‌ای و عددی (Numerical) تقسیم کرد. به جمله دیگر از این دودسته متغیر می‌توان تحت عنوان متغیرهای کیفی کمی یاد کرد.


نامگذاری متغیرها

در پژوهشهایی که با مشاهده متغیرها تولید داده‌ها سروکار داریم می بایست متغیرها را نامگذاری کرد: این امر در آزمودن فرضیه‌ها، به ویژه در پژوهشهای آزمایش ی، می بایست رعایت شود. نامگذاری متغیرها با تذکر به پنج دسته ذیل انجام می شود:
ـ متغیر مستقل ( Independent variable )
ـ متغیر وابسته ( Dependent variable )
ـ متغیر تعدیل کننده ( Moderator vartiable )
ـ متغیر کنترل ( Control vartiable )
ـ متغیر مداخله‌گر ( Intervening vartiable )


- انواع متغیرهای پژوهش


متغیرهای تحقیق بر اساس نوع مقادیری که می‌توانند اختیار کنند به دو دسته متغیرهای کمی کیفی تقسیم می‌شوند ولی انواع متغیرها بر اساس نقش آنها در تحقیق عبارتند از:
۱- متغیر مستقل : متغیر مستقل متغیری است که در پژوهش‌های تجربی به وسیله پژوهشگر دستکاری می‌شود تا تاثیر( یا رابطه) آن بر روی پدیده دیگری ارزیابی شود.

۲- متغیر وابسته : متغیر وابسته، متغیری است که تأثیر (یا رابطه) متغیر مستقل بر آن مورد تحلیل قرار می‌گیرد. به جمله دیگر پژوهشگر با دستکاری متغیر مستقل درصدد آن است که تغییرات حاصل را بر متغیر وابسته بررسی نماید.

۳- متغیر میانجی : این متغیر به عنوان رابط بین متغیر مستقل متغیر وابسته قرار می‌گیرد. متغیر میانجی می‌تواند بر جهت یا شدت رابطه متغیر مستقل و وابسته اثر بگذارد. با توجه به قابل سنجش بودن این متغیر یا هدف پژوهشگر این متغیر می تواند سه نقش زیر را داشته باشد

۳-۱- متغیر تعدیل کننده : اگر متغیر میانجی قابل سنجش و اندازه گیری باشد و پژوهشگر نیز بخواهد اندازه آن را بسنجد در مد وارد نماید به آن متغیر تعدیل کننده گویند. متغیر تعدیل کننده متغیری است که بر جهت رابطه یا میزان رابطه متغیرهای مستقل و وابسته می تواند تاثیر گذار باشد. اثرات این متغیر قابل مشاهده و اندازه‌گیری است. به متغیر تعدیل کننده بعضی وقتها متغیر مستقل فرعی گویند. جهت نمونه متغیر جنسیت در نقد رابطهراهنمای تدریس یادگیری دانش‌آموزان یک متغیر تعدیل کننده است.

۳-۲- متغیر کنترل: اگر متغیر میانجی قابل سنجش اندازه گیری باشد پژوهشگر بخواهد اثرات آن را کنترل در مدل حذف نماید به آن متغیر کنترل گویند. چون در در پژوهش اثرات تمام متغیرها قابل ارزیابی نیست، پژوهشگر اثرات گاهی متغیرها را از طریق کنترل آماری یا کنترل‌های تحقیقی خنثی می‌کند. اینگونه متغیرها که اثرات آنها توسط پژوهشگر قابل حذف است را متغیر کنترل گویند. برای نمونه در ارزیابی رضایت دانشجویان مدیریت بازاریابی از وب سایت پارس مدیر، اثرات متغیر گرایش تحصیلی در رضایت‌مندی کاربر ان از سایت حذف شده است.

۳-۳- متغیر مداخله‌گر : اگر متغیر میانجی قابل سنجش و قابل حذف نباشد به یک متغیر مداخله گر تبدیل می شود. متغیر مداخله‌گر از نظر نظری بر متغیر وابسته تاثیر دارد اما قابل مشاهده و سنجش نیست تا به عنوان متغیر تعدیل کننده محسوب شود نه اثرات آن قابل خنثی کردن است تا به عنوان متغیر کنترل محسوب شود.

  • مهدی کیانی